johnenankienaarrome.reismee.nl

Dag 19 van Murnau am Staffelsee naar Mittenwald

We hebben slecht geslapen; het was erg warm in de slaapzak. Om 8.30 uur ontbijt. Dat was waardeloos! Er was van alles niets meer: eitjes moesten weer gekookt worden ( hebben we nooit gehad), jus was op ( was niet lekker), geen melk of yoghurt bij de muesli... We werden in een ander kamertje gezet (ongezellig), maar gelukkig kwam er al snel een stel Amerikanen bij ons zitten ( uit Ohio ). Ze maakten een rondreis deels met trein, deels op de fiets. Heel oude fietsen met 4 en 6 versnellingen, die ze in Frankrijk hadden gekocht.

Om 10.20 uur zaten we op de fiets. Het was een prachtige dag: beetje voor de wind en behoorlijk (soms wat te) warm (30 graden). De route was ook heel mooi met de bergen die steeds dichter bij kwamen. Vaak over onverharde wegen.

In Garmisch Partenkirchen hebben we een ijsje gegeten en geprobeerd wat pasta te eten. Dat lukte niet en kostte ons ook veel te veel tijd. We hebben wel een kamer geboekt in Mittenwald. Na Garmisch Pa moesten we 220 meter klimmen (we zijn in de Alpen!!).Dat ging best wat moeizaam, maar we hebben het gehaald. Ik had pijn aan mijn voeten door mijn nieuwe schoenen en heb mijn sportschoenen maar aangedaan. We hebben heel lang langs een rivier gefietst: eerst klein, later steeds groter en steeds sneller stromend en wit van het zand (door de regen?). Het was een prachtige tocht!

Om 18.30 uur waren we ons mooie hotel, met een mooi schoon bed. We hoorden dat er iemand had afgezegd wegens Corona; anders hadden we het niet eens kunnen boeken. Daar hadden we dus maar weer geluk mee.

‘S avonds zijn we uitgegaan; hebben onderweg gepraat met mensen die daar al heel lang op vakantie zijn. Ze vertelden dat er nu nog een klein beetje ijs op de bergen, maar dat was een paar jaar geleden veel meer. Toen we bij de ons aanbevalen pizzeria kwamen, kon je er alleen nog maar gerechten afhalen. Wegens personeel gebrek vertelden ze. Het begon toen net enorm te regenen. Zo erg dat je de berg (die er heel dicht bij was) op een gegeven moment niet meer kon zien. We hebben er 30 min. gezeten en toen konden we er weer door. Gelukkig konden we bij een andere Italiaan nog wel lekker eten. Daarna hebben we nog het mooie stadje bekeken; hele mooie kerk, prachtige beschilderde huizen. En we zagen verschillende mensen lopen in traditionele klederdracht.

Toen we om 22.00 uur weer in het hotel waren, waren we op! Dus pyjama aan en lekker naar bed. We hebben 59 km gefietst.

Nico Tervooort

hoi Ankie en John Kan je je nieuwe bericht even via mijn mail sturen bioi95dc@kpnmail.nl

Nico Tervoort

Fijn , ook staat hij nu op mijn laptop ? toppers