johnenankienaarrome.reismee.nl

Dag 23 Van Graun im Finschgau naar Latsch

John heeft goed geslapen , maar Ik slecht. Dik stijf kussen, hard bed... en het was de tweede keer al dat we te laat op bed gingen. Daar kan ik schijnbaar niet zo goed tegen, want ik voel me gewoon niet lekker en heb geen kracht in mijn lichaam. We hebben ontbeten, bij de Spar (die we vanuit de slaapkamer zagen) boodschappen gedaan en toen zaten we om 10. 30 uur op de fiets.

Het was koud (6 graden) en er stond een harde, koude wind. Dus heb ik de beenstukken maar aangedaan Later werd het gelukkig warmer, en in de middag heet (30 graden). Eerst volgden we nog het fietspad rond het meer. Daarna kregen we een mooi fietspad en begonnen de afdalingen. En dat was eerst over een kleine 20 km een daling van 1500 m naar 900 m. Met af en toe van die gemene hellingen die je dan net weer niet kunt nemen (en ik vandaag al helemaal niet). Er waren heel veel fietsers en wandelaars op het pad. Eendagsmensen, mensen met volle bepakking, een bus vol oude mensen die even langs het meer gingen wandelen... Er stond overal aangegeven dat de niet harder mocht dan 30 km, maar omdat het nogal een steile afdaling was (soms van 20%!!) reden (vooral die electrische) fietsen soms veel harder. Ik zag bij mezelf ook al eens 45 km op de teller staan. We hadden ook allemaal tegenliggers; mensen die van de andere kant naar de Rechenpass rijden. Dat van ons was zwaar over die berg, maar dit is echt een hel! Heel lang, en héél veel klimmen. (18 km klimmen!, tot 20%!)

De tocht was weer heel mooi! Langs snelstromende waters, de bergen om je heen die toch steeds weer anders zijn, de lange grindpaden waar je heel voorzichtig moet zijn, de kleine dorpjes met smalle straatjesdie er steeds Italiaanser uitzien met o.a. de vele Christusbeelden. Langs hele velden appelbomen, die overal naartoe worden geëxpoteerd. Langs Laas waar wit marmer wordt gewonnen en dat tot de beste soort ter wereld behoord. 20 km afdaling en er zijn te veel indrukken om meteen te bevatten.

In Glurns, met zijn mooie stadsmuur en stadspoorten, zijn we op een gezellig plein wat gaan drinken. En daarna in Laas nogeens langs een kletterend water. En water konden we wel gebruiken met die warmte. Maar gelukkig is bij vele dorpjes iseen soort bron met een schoondrinkwater straal.

We zijn doorgereden naar Latsch ( nog eens 277 m gedaald) een klein stadje met zijn Spitalkirche, die in 1414 al gewijd is door de paus. Bij de Toerist Information hebben we stempels gehaald en meteen gevraagd naar een slaapplaats. Dat was er! We zitten nu in een mooi pension. Grote kamer, lekker schoon! Om 17.30 uur waren we daar. We gaan zo nog even het stadje in.

Het was weer een mooie dag en we hebben 55 km gereden. Maar vanavond wordt het vroeg naar bed!!

Henny

Wat knap dat jullie de Reschenpas hebben bedwongen. En wat een prachtige omgeving. Dat is, naast het harde ploeteren, wel genieten. Leuk om alles te lezen. Een hele goede en lange nacht toegewenst zodat jullie morgen weer helemaal fit zijn. ?

Jan en Marijke

Weer thuis van onze reis door Andalusie (niet op de fiets ?), waar we jullie belevenissen zoveel mogelijk hebben gevolgd. Wat zijn jullie sterk en wat een mooie tocht maken jullie!!!

Nico Tervoort

Het is echt warm en koud wat een temperatuur verschil in korte tijd .en wat een geploeter meer hele mooie omgeving . nog steeds petje af voor jullie hoor .