johnenankienaarrome.reismee.nl

Dag 18 Van Diessen am Ammersee naar Murnau am Staffelsee

We waren gisteravond allebei bekaf! Nadat ik het verslag had gemaakt zijn we direct gaan slapen. Er lag een dik zijl onder ons onderlaken, daarom zijn we op de deken gaan liggen en hebben onze slaapzakken over ons heengelegd. We hebben heerlijk geslapen! Het ontbijt was ook lekker.

Het valt ons op dat je in Duitsland wel heel veel erg dikke mensen ziet. En ook nog veel rokers; je ziet zelfs nog overal sigaretten automaten. Wij hadden op de kamer ook een rokende buurvrouw. Er zat geen schot tussen de balkonnetjes, dus we zagen haar gewoon staan toen we op bed lagen (en zij kon ons dus zien). John werd vanochtend al vroeg wakker van haar gehoest op het balkon. Dat deed me wel even aan mijn vader denken; die hoestte ook altijd zo erg.

Toen we op pad gingen zijn we eerst naar de Mariën Münster gegaan. De mooiste Rococo kerk van Beieren. Die stond midden in het stadje, maar dan wel 30 meter hoger. Dat was dus meteen even flink klimmen! (Volgens John niet goed voor de spieren). Er was helaas net een mis bezig, dus konden we hem niet van binnen zien. Maarwel van buiten en we konden ook een mooie Pelgrimstempel bemachtigen.

Om half elf zaten we weer op de route. Het was bewolkt en lekker koel (zo’n 20 graden). We hadden wat tegenwind, maar het waaide niet hard. Het fietsen ging heel goed, ook bij John. We hadden eerst een heel stuk steenslag pad langs een spoor, en daarna een stuk door prachtig weids golvend land endoor heel veel kleine dorpen die steeds meer Oostenrijks er uit zagen. Grote huizen met overhangende daken en met balkons en veel hout. En we zagen vrouwen in een soort Tiroler jurken en mannen in Lederhosen. De sfeer was meteen al heel anders. En heel in de verte zagen we opeens: De Alpen! Prachtig! Daar gaan we dus naartoe.

Na 28 km gingen we in het mooie Weilheim im Oberbayern koffie drinken; John met een groot stuk appeltaart. We hebben de prachtige Stadtpfarrkirche bekeken. Deze is in Maniëristischer stijl. D.w.z. Laat Renessaince (1525-1580), Italiaans geïnspireerd. En dat was wel te zien; heel uitbundig met voorstellingen, kleuren en goud. Heel mooi! Het viel ons ook op dat we steeds meer huizen zagen met mooie muurschilderingen, b.v. over landarbeiders, broodbakkers, wijnmakers enz.

Daarna zaten we al snel in een behoorlijk heuvelig gebied. Heuvels van 50 en 70 meter... we konden dus al een beetje oefenen voor de Alpen. Het werd ondertussen steeds warmer. Op een gegeven moment stond mijn teller op 30 graden. In Murnau am Staffelsee besloten we een lekkeren salade te gaan eten; het was 3 uur. De lucht betrok al vrij snel en nog tijdens het eten begon het enorm te regenen en te onweren. Het zag er uit alsof het de komende uren niet meer droog zou worden. Ondertussen was Jos uit Eindhoven, 70 jaar, bij ons komen zitten; we hadden hem vandaag al een paar keer gezien. Hij is ook op weg naar Rome en heeft ook geen ondersteuning op de fiets. Op een gegeven moment waaide het zo hard dat we binnen moesten gaan zitten. We zaten er ondertussen al 1,5 uur, het regende al niet zo erg meer, maar het was koud geworden (16 graden) en we hadden het wel wat gehad. Daarom boekten we een hotel 750 m verderop. Jos logeert meest in zijn 1 persoon tentje op een camping, en daarom besloot hij nog door te fietsen naar Garmisch-Partenkirchen, 30 km verderop. In zijn shirt en korte fietsbroek, want dan werd er niet teveel nat. Ik had wel met hem te doen. Maar ja niet iedereen kan een hotel van €130 betalen (en dat was de goedkoopste hier inde buurt).Uiteindelijk was het om ongeveer half 8 vanavond weer droog.

We zitten nu op een grote zolderkamer (28 m2) boven een Indisch restaurant. Daar moesten we ons ook melden en daar ontbijten we morgenochtend ook. Het ziet er best heel erg leuk uit, maar niet alles is even schoon. Daarom gaan we vannacht weer lekker in onze slaapzak slapen, boven op de dekens. Een groot pluspunt van deze kamer: uitzicht is geweldig! We kijken uit over de Alpen! En het was zo fijn om lekker droog te zitten en even warmte kunnen douchen.

We gaan zo weer heel veelenergie opdoen, want de bergen wachten op ons. We hebben 48 km gefietst.

Adwin

De Alpen al weer. Wat een tempo ? Zet hem op de komende dagen

Dora

Jullie hebben alweer heel veel meegemaakt.gelukkig is John weer opgeknapt.ik lees 's morgens altijd eerst je erg leuk en heel uitgebreid verslag.knap hoor.dus het echt "zware" werk voor jullie begint.heel knap om te zeggen de Alpen wachten op ons.??? groetjes en succes van ons.

Zusje Henny

Jullie zitten nu dichtbij het gebied in Zwitserland, waar wij zomers een week wandelen. Het is daar prachtig. Dat wordt dus genieten van het uitzicht als je na hard trappen straks de toppen haalt. Veel plezier.

Nico Tervooort

Word je niet door een Haan wakker gekraaid is het wel je Blaffende buurvrouw . maar oké geen wekker nodig .
Nu al de alpen in zicht , heeft john al een lederhosen ? Maar gelukkig alweer een goede kamer met mooi uitzicht gevonden . het is toch altijd weer afwachten . maar jullie schieten al weer pittig op . Succes verder en Goede gezondheid .?

Piet

Als ik iedere morgen het verslag lees en de mooie foto's zie geniet ik en begint het bij mij wel wat te kriebelen.
Vanaf nu begint het echte klimwerk en eerlijk gezegd maak ik wel een beetje zorgen om John.
Doe rustig aan, forceer niets en jullie kunnen ook eventueel een paar heftige stukken met de trein of bus.
In ieder geval heel veel plezier en blijf gezond.
Liefs, Piet